fredag 5 december 2008

Jul! Jul! Juuuuuuuuuuuuuuuul!!!

Tysk jul är helt enkelt lite mer jul än andra jular. Så nu när vännerna M&F är på besök passar vi på att gå på Weihnachtsmarkt, eftersom det sedan den 24 november är Weihnachtsfest i Berlin. Det betyder att det finns julmarknader överallt, att man kan köpa Glühwein i varje gathörn, och att de kanderade äpplenas tid är här. Eftersom jag av princip inte äter saker som är röda (rödare än dansk korv for crissakes!) blir det inga kanderade äpplen för mig, men de är vackra att titta på.

Från Keinberliner


Skillnaden mellan julmarknaderna i Berlin och många andra julmarknade jag varit på är att väldigt mycket av grejerna faktiskt är fina! Och jag fick mig faktiskt ett par julklappar... Tyvärr kunde inte T vara med, för han tentapluggar. Vi - i synnerhet jag - saknade honom!

Från Keinberliner


Sedan styrdes kosan mot KaDeWe, eftersom jag och M var på jakt efter extravagant julpynt. F var mest intresserad av avdelningen bredvid julpyntet, hifi-avdelningen, full av stereoanläggningar så bruslösa att man blir tårögd. Tydligen. Själv är jag mer visuellt än audio-orienterad, och märker inte sådant. Så medan han fantiserade om €60 000-anläggningar våndades jag och M över hur mycket julpynt man kan köpa och fortfarande förbli inom moralens gränser... Mindre än vad vi köpte, kom vi fram till. Och kanske, kanske måste jag göra ytterligare ett, litet, inköp. I förebyggande syfte. Nästa jul bor jag ju inte i Berlin. Tänk om det inte finns fina glaskulor i Sverige!!! Och med tanke på hur utbudet på tex Åhléns eller NK brukar se ut, är det faktiskt inte ens osannolikt!

Något man ska göra om man är i Berlin vid den här tiden är att kolla på all belysning! Finast är nästan Unter den Linden, men Tauentzienstraße, där KaDeWe ligger, ligger inte långt efter. På vissa av sidogatorna har man också gjort en insats. Hur de tänkte här är emellertid oklart. Eller så är det bara min fantasi det är fel på...

Från Keinberliner


En av höjdpunkterna för dagen var dock av betydligt mindre konsumistiskt slag. I julmarknadens centrum ligger nämligen den underbara Gedächtniskirche. Både den gamla och den nya. Vi avnjöt båda i stillhet, i synnerhet den nya. Det är få ställen i Berlin som är så vansinnigt rogivande.

Från Keinberliner

1 kommentar:

Tårögd sa...

Du glömde das fantastiska Wurst! Mein Gud vad mumsisch den var. *nöjd med min högstadietyska korsad med fjortissvenska*

Jag gråter fortfarande över ljudet som jag inte har råd att höra... :P

/F