onsdag 18 februari 2009

Att flytta

Jag tror att jag har gjort det mesta som ska göras inför flytten.

Jag har meddelat banken att jag flyttar, jag har mejlat polisen att jag flyttar, jag har sagt upp ca tusen olika abonnemang efter att ha klurat ut vad kontraktstyskan hade att säga om uppsägningstid, jag har gett blommor till snälla professorer och jag har varit social. Tyvärr har jag inte jobbat så mycket.

Jag har också packat och packat och packat. Det är nästan klart nu. En kastrull är kvar i köket, och jag behöver klura ut vart vår återvinningstunna har tagit vägen så jag kan slänga min återvinning. Man skulle kunna argumentera för att jag skulle kunna strunta i att vara duktig såhär på sluttampen och slänga återvinningen i den vanliga soptunnan. Det är helt riktigt, det kan jag. Men jag har redan fyllt 2,5 soptunnor med resten av mitt skräp, och det är nästan en vecka kvar tills sopbilen kommer...

Från Keinberliner


Jag var väldigt orolig för besiktningen av lägenheten. Detta är trots allt Tyskland, och det finns Regler. Regeln för att flytta ifrån en lägenhet verkar vara som följer: Om du har bott i en lägenhet sex månader eller mer så måste en fackman måla om alltihopa. Nyligen mildrades regeln till att man får lov att måla om själv om det görs fackmannamässigt. Eftersom jag inte är fackmannamässig och inte har lust att punga ut en massa pengar, och dessutom har borrat i väggarna var jag naturligtvis ganska orolig för just den punkten. Faktiskt så orolig att alla skavanker liksom har hoppat ut från väggarna och anfallit mig. Men den tyska regeln var inte så tysk. Det viktiga var tydligen att det såg okej ut. Inte att det faktiskt blev ommålat. Jag är förvirrad men lättad.

Det betyder att jag får tillbaka hela min deposition - som betalades i en kurs som var 9 kr/€ och återbetalas som 11kr/€... Räknas det som valutahandel..? - går rätt in i australienresan. Puh!

Dessutom har jag hört ryktas att tysk flyttstädning, till skillnad från svensk, inte innebär att man ska kunna äta från golv, väggar och toastol. Det ska bara se bra ut på ytan. Plötsligt känns allting mycket enklare.

Inga kommentarer: