fredag 26 oktober 2007

Pengar i handen?

Det finns många saker att lära sig i ett nytt land. Tex hur man lämnar över pengar. Här lämnar man (oftast) inte över pengar direkt i handen på den som sitter i kassan, utan man lägger dem på en liten skålformad bricka som står monterad på de flesta diskar. Damen i cafeterian på universitetet i Potsdam tar över huvud taget inte emot pengarna om man räcker fram dem för att man ska ta dem, utan skäller på en att man ska lägga ner dem. Det är märkligt och jag har inte fått något bra svar på varför man gör såhär. Möjligen skulle det kunna vara hygien, men samtidigt verkar det konstigt, för man har ju ändå rört vid pengarna, så alla bacillusker man har kommer ju ändå på den andre till slut, eller?

1 kommentar:

Maia sa...

Lina och Philip var på Kreta en vecka och var med om precis samma sak. En tant bakom en disk skrek till sist till dem: PUT IT DOWN! PUT IT DOWN! PUT IT DOWN! PUT IT DOWN! och pekade på disken.

Jag funderar på om det bara är vi i norr som är äckliga och tafsar på pengarna... I Italien är det tydligen också små skålar som gäller. Undrar om det kanske handlar om att det inte är personen bakom disken som ska ha pengarna utan affären. Men... det är inte riktigt logiskt ändå.

Härligt med nya forskningsfält.

Förresten! Jag har fått napp på min fjärde ansökan också. Believe it or not: VR ger mig en FoAss på 4 år i Gbg. Inte om överlämnande av betalningsmedel. Men ändå!
/Maia (is HEPPy)