tisdag 29 januari 2008

Läkarbesök

Att gå till läkaren på tyska visade sig vara betydligt mindre komplicerat än vad jag hade förväntat mig. Till min lycka pratade läkaren bra engelska, så genast kunde jag slappna av, för då visste jag att jag skulle kunna få sagt vad jag ville att han skulle förstå, utan att behöva vända hjärnan ut-och-in. Genast slappnade jag av och min tyska blev mycket bättre.

När jag satt och letade efter en läkare att gå till, märkte jag att läkarna står som spön i backen i den här staden. Det finns gott om små privatkliniker och man behöver inte gå många hundra meter innan man har passerat ett par stycken med diverse specialiteter. Vad jag hade svårare att hitta var något som motsvarar en vårdcentral. Men med tanke på hur lätt det var att komma till en privatläkare, så behövs det säkerligen inte. Något som däremot fanns, var en piffig anordning med läkare som gör hembesök. Varför ska du åka till akuten och sitta där, om det inte är värre med dig än ditt barn inte får sova pga öroninflammation? Nä, istället ringer du och säger hur det ligger till, så kommer en ambulerande läkare hem till dig. Har du en helt vanlig sjukförsäkring (som de flesta har genom jobbet, annars har man det privat) tar man det på försäkringen. Nu är jag ju iofs av ideologiska skäl strängeligen opponerad med ett privatförsäkringsbaserat vårdsystem, men jag är av alla andra tänkbara skäl för läkare som svischar hem till en så man inte behöver sitta och vänta med ett febrigt barn i famnen... Tex. Eller sitta själv hemma med hög feber och veta att man borde ta sig iväg till vårdcentralen, men man är så slut att man inte orkar stå upp, och man kankse är yr och allt.

Fina grejer, läkare via hemkörning.

3 kommentarer:

Maia sa...

Det där fanns i slutet på det glada 80-talet och början på 90-talet i Göteborg. Som tur var var det då som nästan alla mina barn var små. Gissa om det var skönt. Vårdcentraler är ett gissel. Jag satt med fyra ungar (den äldsta med ont i örat) från 10 på morgonen till sex på kvällen. De sista två timmarna väntade vi i ett kalt undersökningsrum. Då gick vi hem för barnen orkade inte en sekund till.
/Maia
PS. Lina hör fortfarande bra på båda öronen, så allt gick bra till slut.

Unknown sa...

Hejsan - hoppas du nu mår bättre... och inte sa du nåt heller, i fredags! Det var hemskt trevligt förresten, och jag blev frälst på Ramazotti och Averno, måste fixas i Italien. Dessutom var det ju en fantastiskt trevlig och prisvärd liten taverna, eller hur? Med luftballong o allt.
Apropå hemkörande doktorer så har ju det systemet funnits i Lund. I vårt fall lyckades en dansk doktor undersöka Leon och avfärda vår oro med "det är bara virus". När det i själva verket var leukemi. Nä, tacka vet jag barnakuten...

Kram,
Anna

Susanna sa...

Men när vi träffades var det inte så farligt - då trodde jag att det var på väg över. Sen ett par dagar senare så tog de små bacillerna sig, kan man säga :S Men nu är jag pigg och frisk, och dricker tranbärsjos för att stävja framtida besvär. Och det är nog nästan den godaste medicinen nånsin, så lite pre-emptive strike mot urinvägsinfektionen kan ajg varmt rekommendera!