måndag 4 februari 2008

Harn

Med benägen hjälp från Maia har det klurats ut vad Harn är för något. Om man konsulterar Bröderna Grimms ordbok så får man reda på (ungefär, min tyska räcker tydligen inte helt för att förstå de goda bröderna) att ordet delar stam med Hure (hora, alltså) och att Harn - genom en "eigenthümlicher begriffsentwickelung" - har utvecklats från gotiskans maíhstus som betyder dimma (tänk eng. mist) via en uppfattning att fukten som kom ur molnen var molnkornas (undrar om de sa muh..?) urin. Detta var alltså "uralten vorstellungen" som bevarats i det tyska ordet.

Jag vet inte jag, jag behöver nog lite starkare bevis på att uppfattningen om att molnen befolkades av kor som kissade ner på jorden verkligen har funnits innan jag är alldeles övertygad om den etymologin. Jag tycker att det luktar folketymologi lång väg... Men överbevisa mig gärna.

2 kommentarer:

Maia sa...

Jahaja... rätt intressant etymologi om även ordet hora skulle komma från molnkornas urin. Hmmmm. Fast det där med molnkor är i sig ganska sött. Vilket kanske talar för folketymologin, förstås.

Ha det så kul på karnevalen. Jag gissar att du blir sönderpussad! ;-)

/Maia

Susanna sa...

Men hora/harn har jag lite lättare att förstå... Nån sorts underlivsassociation. Som att flicka har med flik att göra. Inte heller osannolikt.

Men tänk om molnkorna är sanna! Men vad vi skulle ha för källor till att goterna trodde på molnkor som regnbringare, det vetta katten. Ceasar kanske skrev om molnkor?

Jag ska försöka att inte bli alltför pussad på :)