söndag 6 april 2008

Brita o ja

Jag har hittat en lösning på mitt vattenproblem. Jag har ju tidigare klagat på att mitt vatten är så hårt att det är odrickbart, och att kranvattnet faktiskt smakar riktigt läskigt. Att köpa allt mitt dricksvatten på flaska är ju förstås en lösning, men knappas varken en ekonomisk eller miljövänlig sådan. Så. Igår när jag var och strosade runt inne på MediaMarkt så hittade jag lösningen. Visst, de har den VÄRSTA reklamen, men det är rätt kul att kolla på alla miljarder prylar man inte visste att man inte kunde leva utan - i Tyskland är det tex tydligen mycket vanligare än hemma att man har en charksåg, en sån där med cirkelsåg som man kan skära salami med, hemma - så ibland går jag dit bara för att mysa. Det händer att jag kommer hem med saker. Som igår. Då hittade jag en hel hylla som jag inte hade sett förut, nämligen vattenreningshyllan. Där stod Brita och väntade på mig. Brita är en kanna med filter i, som filtrerar bort inte bara kalk, utan även bly och koppar. Det krävdes inte mycket fundering innan jag övertygade mig själv om att det var värt ett försök.

Såhär ser Brita ut:



När vi kom hem, Brita och jag, så testade vi vad hon kunde göra för mitt vatten. Det är helt otroligt. Antagligen är det fortfarande en smula järn i, och det är en liten aning salt, men annars så! Fullt drickbart kranvatten, mina vänner!

Hurra för Brita!

Inga kommentarer: