onsdag 9 april 2008

Kaffets cirkulära tillstånd

En sak som har förundrat mig lite sedan jag flyttade hit är i vilken utsträckning en viss amerikansk kaffekedja med grön rund logga och ett namn som anspelar på stjärnor har etablerat sig här. Och i vilken utsträckning de inte har etablerat sig i Sverige. Den populära teorin är att i Sverige finns redan en utbredd cafékultur, och det går att få tag på bra kaffe till betydligt bättre priser än vad den här kedjan är beredd att erbjuda. Min teori är att en visst närköpskedja som är väldigt väletablerad i Sverige redan har tagit alla attraktiva gatuhörn. Jag hörde en gång att närköpskedjan har som mål att att från varje butik ska man kunna se till nästa butik. Och eftersom de åtminstone i Göteborg har lyckats förvånansvärt bra med det målet (om det nu var ett verkligt mål) så finns det ju ingenstans kvar för kaffekedjan att vara.

En intressant sak med det här med kaffekedjan är att det finns en hel massa större eller mindre kaffekedjor i den här staden. Jag och alla har de runda fina logotyper, företrädesvis med en yttre ring, och så en inre cirkel med nån sorts illustration i:


Roligt va? Trygghet i det välkända och att köpa sig lite av den framgångsrikes framgångar, liksom. Jätteexotiskt, tänkte jag, ända tills jag kom på hur den där ganska väl utspridda svenska kedjans logga ser ut... Så var det med den vardagsexotismen! Nu har jag bara länkat till de stora kaffekedjorna, så här kommer länkar till de mindre också, så att det blir rättvist: här, här och här. En av dem, den orangea, Chacaron Coffee, verkar inte ha nån hemsida, men om du tycker att det är orättvist av mig, så kan jag tänka mig att kompensera det genom att bjuda dig på kaffe och brownie där när du hälsar på. De gör jättemumsiga brownies!

3 kommentarer:

Unknown sa...

Jag känner att jag behöver kompenseras ;o)

Dr Erik sa...

Här borta har St*rb*cks faktiskt lyckats med konststycket att ha en coffee shop i princip vartannat gathörn. Så man kan gå från den ena till den andra utan att någonsin tappa ögonkontakten!

Anonym sa...

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the Monitor de LCD, I hope you enjoy. The address is http://monitor-de-lcd.blogspot.com. A hug.