tisdag 18 september 2007

Halvrenoverat

Nu har jag flyttat in i lägenheten. Tom var här i helgen och hjälpte mig, och det var nog bra. Jag fick IKEA-hjälp, och både vi och förhållandet överlevde besöket dit. Och att bära upp sakerna för tre trappor. Och att bli utskällda av en liten tant för att vi hade parkerat på trottoaren. Och mindre precisionsanpassade skruvar i IKEA-möbler. Överlever man det klarar man det mesta.

Det påstås att jag ska få värme i lägenheten imorgon bitti. Jag hoppas det, för det är ruskigt kallt mitt i natten. Kanske får jag min spis också då... När jag läste tyska i skolan så lärde vi oss att man inte får någon köksinredning i tyska kök, utan den köper man själv. Och tar emd sig när man flyttar. Det har visat sig vara en sanning med modifikation. Det går utmärkt att få ett kök med fullständig inredning (Einbauküche). Men det har inte jag. Klantigt, med tanke på att det var mitt enda urvalskriterium när jag letade lägenhet... Dessutom är lägenheten fortfarande lite under renovering, så spisen och vasken (vilket är det som ingår) har inte kommit än. Erik M. och jag kom fram till att man måste vara en sannslös masochist för att utsätta sig för mer än en stamrenovering. Jag kan meddela att företaget att flytta in i en lägenhet utan kök är att likna, om än inte jämställa, med den erfarenheten.

Men bortsett från det är det fint! Lägenheten börjar bli ren, jag har ett helt litet extrarum fyllt med IKEA-kartonger och i eftermiddag får jag mina möbler. Inatt ska jag sova i min egen säng för första gången på över ett år!

Myyyys!

1 kommentar:

Unknown sa...

Klart att vi klarar av det! Vårt förhållande får förhoppningsvis anses vara starkare än både ilskna tanter och IKEA-besök ;o)