måndag 16 juni 2008

Flaggor och alla får vara med!

Jag är sjuk, säkert döende i halsont, så istället för att förbereda nästa veckas seminarium bloggar jag ifrån min sjuksäng. Egentligen är jag inte riktigt såhär ynklig, men det faktum att min sötnos är här och pysslar om gör att jag liksom kan tillåta mig att få vara sjuk på riktigt. Jag behöver inte ta hand om mig själv, liksom. Det är någon som hämtar Bafucin åt mig när jag behöver. Bättre blir det knappast.

Förkylningen fick jag när vi var i Lund i helgen. Vi var dör för att kolla på Dolly Parton (som var bra) och för att göra lite annat. Hämta de här, tex.

Men vi skaffade annat också. Tex ett flaggspel med svenska flaggor. Det är ju fotbolls-EM, och i Tyskland försöker man komma fram till hur mycket flagga man egentligen får ha. I Tyskland började nämligen folk vifta med flaggor först för två år sen, under VM. Innan dess har man i princip inte viftat med flaggor sedan 1945. I 61 år var det alltså i stort sett tabu att använda flaggor - man var rädd att bli stämplad som nazist. Nu när det äntligen är legitimt med flaggor igen, gör folk sitt bästa för att ta igen det hela när det är någon form av sportevent på gång. Var och varannan bil har speciella flaggor som man fäster i fönstren, och från balkongerna hänger flagga efter flagga. Men inte bara tyska - alla andra nationaliteters flaggor är också representerade. Om man har en annan etnisk bakgrund än tysk, verkar kutymen vara att man har en tysk flagga och en från hemlandet på sin bil.

På vårt hus hänger en polsk, en fransk och en italiensk flagga, så vi tänkte fylla på med vårt svenska flaggspel. I affärerna är de så entusiastiska över detta med flaggor att det inte är så noga om man är med i EM eller ej. En kollega berättade att hon hade sett en brasiliansk och en koreansk flagga i sin lokala närbutik.

Man ska inte vara så kinkig!

1 kommentar:

Lisa / Daughter of Danu sa...

Hej gumman och hoppas att du hunnit bli frisk. Sommarförkylningar är så sega.

Grattis förresten! Vilken otroligt fin inskription ni har i ringarna. Avis.

Hoppas du kommer till stan i aug, som planerat. Saknar dig!
Kram
Lisa